|
 |
W chwili obecnej nie dysponujemy żadnymi informacjami.
|
|
 |
 |
 |
|
 |
|
 |
Z kraju i regionu |
 |
|
 |
Do Inowrocławia powrócił tramwaj |
 |
2010-11-10
|
Po 48 latach przerwy na ulice Inowrocławia powrócił tramwaj. Jedyny pojazd tego typu w mieście, to zabytkowy już wagon, który ma przypominać o elektrycznej komunikacji w mieście.
"Wagon stanowi element turystyczny i promocyjny. W oknach pojazdu prezentowane są historyczne pocztówki ze zbiorów regionalisty Piotra Strachanowskiego, z ciekawym i dokładnym ich opisem, dokumentujące początki rozwoju linii tramwajowych i ich dalsze dzieje" - powiedział Ryszard Brejza, prezydent Inowrocławia.
W 1909 roku władze Inowrocławia (wówczas: Hochensalza) otrzymały koncesję na budowę Elektrycznej Kolei Miejskiej - jak wówczas nazywano tramwaje. W maju 1912 Berlińskie Towarzystwo Elektryczne rozpoczęło pracę nad układaniem torowiska oraz montowaniem osprzętu trakcyjnego.
Prace zakończyły się jesienią i 10 października 1912 roku pierwszy wóz tramwajowy przejechał ulicami Inowrocławia. Swoją trasę rozpoczynały od ul. Dworcowej, przy stacji kolejowej i łączyły ją z ówczesnym centrum.
Po ostatniej wojnie, gdy Inowrocław przeszedł w ręce polskie, ponownie uruchomiono komunikację tramwajową, lecz działała ona bez żadnych modernizacji torowisk. Ostatecznie Inowrocław pożegnał tramwaje ze swych ulic w roku 1962, kiedy to 31 grudnia odbył się ostatni kurs, krótko po obchodach 50-lecia ich istnienia w mieście.
Ostatnie czynne wagony tramwajowe przekazano do Bydgoszczy, w której to ostatni inowrocławski tramwaj służył do roku 1995 jako wóz techniczny. Inowrocławski tabor nigdy nie przekroczył pięciu sztuk wozów silnikowych.
Tramwaj będzie udostępniany wycieczkom, a wiosną i latem znajdzie w nim schronienie punkt informacji turystycznej. (PAP)
|
wstecz
|
|
|
 |
|
|
 |
|